Anne Linnonmaa: ”Parhaat ideat syntyvät harvoin yltäkylläisyydestä.”

Anne Linnonmaa: ”Parhaat ideat syntyvät harvoin yltäkylläisyydestä.”

Kehitit ensimmäisenä maailmassa täysin eettisen ja ekologisen vaatemerkin. Sait tästä kiitokseksi muun muassa Euroopan ympäristömerkin, joka myönnetään vain tiukat ympäristökriteerit täyttäville tuotteille. Mistä sait rohkeutta panostaa ekologisuuteen ja eettisyyteen?

”Tulen köyhästä perheestä, jonka takia olen ollut ekologinen lapsesta lähtien. Kun halusin pienenä ommella, piti minun kerätä kaikki langanpätkät talteen ja hyödyntää tilkut ja nahkanpalat. Opiskelijavuosina minulla ei ollut varaa ostaa esimerkiksi pussilakanoita, joten tein ne tilkuista.

Olin ollut työelämässä jo vuosia, kun päätin istua alas ja kirjoittaa kaikki periaatteet, joita haluan kannattaa loppuelämäni. Ekologisuus on yksi tärkeimpiä arvoja. Niinpä päätin tehdä asiat eri tavalla, ekologisella tavalla. Päätin tehdä maailman puhtainta ja ekologisinta tuotantoa ja muuttaa ihmisten ostoskäyttäytymistä.”

Ekologisen vaatemerkin kehittäminen ei tainnut olla mikään läpihuutojuttu?

”Tällaista ei kukaan ollut koskaan tehnyt aiemmin, joten minun piti kehittää koko systeemi alusta lähtien. Piti löytää langantekijä joka tekisi ekologista lankaa, kehittää langankierteet, jotka sopisivat neulekoneille, kehittää myrkyttömät värit…

Joka ainoa mallistossa oleva aine ja ainesosa on myrkytöntä ja biohajoavaa. Työtä oli valtavan paljon, mutta oli se hirveän hauskaa! Sain voimaa asiakkaiden positiivisesta palautteesta ja siitä, että pystyin työllistämään kymmeniä henkilöitä. Tuotteitani on maailmalla yli 600 000.”

Mistä mielestäsi syntyvät parhaat ideat?

”Ne syntyvät hyvin harvoin yltäkylläisyydestä. Isoimmat ideat lähtevät yleensä siitä, että ihminen haluaa tehdä jotakin paremmin, yksinkertaisemmin ja edullisemmin. Tarkkailen jatkuvasti maailmaa ja mietin, miten voisin itse tehdä asioita paremmin. Kerran en löytänyt hyviä henkareita, joten suunnittelin oman henkarimallistoni. Lähetin piirustuksia Saksaan eri firmoihin, mutta sain vastauksen, että niitä ei voi valmistaa.”

Olin myöhemmin Saksassa messuilla, jossa yksi firma kauppasi henkareitani! Selvisi, että firma oli ostanut nurin menneen yrityksen, jonne olin lähettänyt piirustukseni. Nurin mennyt yritys oli vastoin puheitaan ottanut henkarini tuotantoonsa. En saanut korvauksia, mutta tinkasin hyvän alennuksen ja ostin sittemmin vuosikausia heiltä itse suunnittelemiani henkareita. Hyvin toimivat.”

Tarvitseeko muotimaailma mielestäsi uudistamista?

”Media puhuu helposti vain nuorista suunnittelijoista. Silloin unohtuu, että ikä ei tee ihmistä yhtään huonommaksi – päinvastoin. Ei lääkärillekään mennä ja mietitä, että mitä nuorempi sen parempi. Ala tarvitsee ehdottomasti lisää eri ikäisten yhteistyötä. Nuoret osaavat yhtä ja iäkkäämmät toista ja nämä kaksi voimavaraa tulisi yhdistää.

Toinen asia on, että Suomessa on järjetön liikatuotanto erilaisista suunnittelijoista. Eri koulutustasoilta valmistuu joka vuosi satoja suunnittelijoita, mutta ala työllistää enää noin 5 000 henkeä. Minun valmistuessani meitä valmistui alle 30 korkeakoulusta ja opistoista yhteensä, ja ala työllisti 70 000 henkeä.

Yrittäjyys on tänä päivänä ainoa järkevä vaihtoehto työllistyä eikä se ole helppo nakki, jos ei ole tottunut ajattelemaan yrittäjämäisesti pienestä pitäen.”

Vinkkisi uudistajalle:

”On tärkeää unohtaa, miten joku on asian joskus tehnyt ja katsoa asioita uudelta kantilta. Steve Jobs on hyvä esimerkki siitä, että tarvitaan rohkeutta ja kymmeniä prototyyppejä. Sitten yhtäkkiä käsissä onkin jotain uutta. Jos aina menee valtavirrassa, kulkee perässähiihtäjänä.

Uudistajan täytyy olla myös hirvittävän utelias. En ole koskaan rakentanut kanalaa, mutta rakensimme kuitenkin mieheni kanssa sellaisen pääsiäisenä. Kun saimme kanalan valmiiksi, katsoimme, että onpa siinä hyvä protokanala. Tuon voisi tehdä muillekin…”

AnneLinnonmaa_nettiKUKA?

Anne Linnonmaa on tehnyt mittavan uran vaatesuunnittelijana ja yrittäjänä. Anne Linnonmaan nimeä kantava yritys keskittyi vaatteiden eettiseen ja ekologiseen tuotantoon. Linnonmaa myi tuotemerkkinsä vuonna 2007 Finnkarelia Virke -konsernille, mutta osti tuotemerkit takaisin vuonna 2012. Tuotemerkillä ei ole toistaiseksi tuotantoa.

Linnonmaa on sittemmin keskittynyt asiantuntijatehtäviin, koulutukseen ja konsultointiin. Linnonmaa on muun muassa auttanut 25 uutta luovien alojen yrittäjää alkuun ELY-keskuksen ProStart-ohjelmien kautta.

Henna Virkkunen - Kokoomus