Henna Virkkunen

Europarlamentaarikko

Kolumni

Huipputyyppien Suomi

Kuluneen viikon positiivinen Slush-pöhinä oli juuri sitä, mitä Suomessa nyt tarvitaan. Loistavia ideoita ja iloista tekemisen meininkiä. Olisiko meille tullut aika tempaista itsemme ylös yleisen alakulon suosta ja lakata ripottelemasta tuhkaa päällemme? Sillä kaikista vaikeuksista huolimatta Suomi on maailmalla edelleen aika hiton arvostettu maa, jossa tehdään valtavasti hienoja asioita joka päivä.

”Teidän peruskoululaisennehan ovat ihan huippua Pisa-vertailuissa”. No, kyllä. ”Suomessahan T&K satsaukset suhteessa BKT:hen ovat maailman kärkeä”. Aivan tosiaan. ”Teillä Suomessa on vakaa toimintaympäristö ja toimiva infrastuktuuri”. No onhan se. Verrattuna vaikkapa Belgiaan, joka ydinvoimaloidensa sulkemisen seurauksena aikoo pyristellä tulevan talven yli suunnitelmallisilla sähkökatkoilla.

Suomi tunnetaan edelleen kansainvälisesti korkean osaamisen ja teknologian maana. Monissa vertailuissa olemme maailman kärkeä, katsotaanpa sitten kansalaisten osaamista, yhteiskunnan toimivuutta, ihmisten hyvinvointia tai keskinäistä tasa-arvoa. Jopa Suomen passi rankattiin viime viikolla maailman vahvimmaksi. Sillä pääsi ilman viisumia 173 maahan. Samaan lukuun ylsivät vertailussa Ruotsi ja Britannia.

Tottakai Suomen arvostus perustuu mennesseen. Siihen kaikkeen hyvään, mitä olemme tehneet ja missä onnistuneet. Mutta ei ole mitään syytä, miksi emme voisi uudistua, menestyä ja pärjätä myös tulevaisuudessa. Jo nyt on upeaa nähdä uusi sukupolvi, joka heittää vanhat myytit romukoppaan. Kuten sen, että suomalaiset eivät osaa myydä ja markkinoida.

Slushin pitchauksia en päässyt livenä seuraamaan, mutta ne olivat kuulema pääosin aivan loistavia. Muutama viikko sitten osallistuin ulkomaankauppaministeri Lenita Toivakan vauhdittamaan Team Finlandin vienninedistämistilaisuuteen.

Paneeliin kutsutulta nuorelta yrittäjältä kysyttiin, miten hän on kokenut sen että suomalaiset eivät osaa myydä. Kyseinen Roope kun oli juuri laajentanut yrityksensä toimintaa Puolaan ja Saksaan.

”Joo, olen mä joskus tuollaista juttua kuullut, mutta en ole kyllä koskaan itse henkilökohtaisesti törmännyt”, kysymyksestä ällistynyt nuori yrittäjä muisteli. Maailma muuttuu ja asenteet sen mukana.

Eri ministeriöiden yhteinen Team Finland kannustaa parhaillaan yrityksiä ponnistamaan kansainvälisille markkinoille ”Rohkeutta on”-teemalla. Elinkeinoelämän Keskusliitto puolestaan kampanjoi ”Rohkea Suomi”-teemalla. Tällainen kannustava kampanjointi on paikallaan.

Vieläkin tärkeämpää on kuitenkin johtajien oma esimerkki. Se että yritysjohtajat ja poliitikot uskaltavat laittaa itsensä likoon Suomen tulevaisuuden puolesta. Olla rohkeita, ja tehdä kansakunnan kannalta välttämättömät ratkaisut gallupkäyristä piittaamatta.

Omalla positiivisella otteellaan pääministeri Alex Stubb on loistava esimerkki meille kaikille. Suomi menestys on vain meistä itsestämme kiinni.

(Kolumni, julkaistu Nykypäivässä 21.11.)