Eurooppa puhtaan liikenteen edelläkävijäksi
Euroopan tasolla on viimein herätty liikenteen päästöjen vähentämiseen.
”Haaste on iso, sillä liikenne tuottaa neljänneksen kaikista EU-alueen päästöistä. Se on myös ainoa sektori, jossa päästöt ovat kasvaneet. Ennusteiden mukaan liikennemäärät tulevat vain lisääntymään, joten nyt viimeistään kaikki keinot on otettava käyttöön”, europarlamentaarikko Henna Virkkunen sanoo.
Euroopan parlamentti äänestää ensi viikolla henkilöautojen ja pakettiautojen päästörajoista. EU-komission esityksen mukaan autonvalmistajien on varmistettava, että vuonna 2030 uusien henkilöautojen keskimääräiset hiilidioksidipäästöt ovat 30 prosenttia pienemmät kuin vuonna 2019. Vuoden 2025 väliaikatavoitteeksi on asetettu 15 prosenttia.
Parlamentissa rajoista on käyty kovaa vääntöä. Vahvat autoteollisuusmaat ajavat alhaisempia rajoja, mutta osa tiukimmista ympäristöpoliitikoista haluaisi jopa 75 prosentin kiristystä. Parlamentin ympäristövaliokunta esittää päästöleikkaustasoksi 45 prosenttia. Suomi kuuluu kunnianhimoisempien jäsenmaiden joukkoon, ja ajaa päästöihin mennessä 50 prosentin leikkausta. Tätä Virkkunen pitää varsin korkeana.
”Strasbourgissa tullaan käymään tiukat äänestykset tavoitteista. On asetettava kunnianhimoiset, mutta kuitenkin realistiset tavoitteet. Autoteollisuus on yksi Euroopan merkittävin teollisuudenala. Meillä on täydet mahdollisuudet nousta puhtaan liikenteen edelläkävijöiksi maailmassa”, Virkkunen sanoo.
Hänen mielestään lainsäädännön on oltava mahdollisimman teknologianeutraalia.
”Meidän ei pidä asettaa valmistajille kiintiöitä esimerkiksi sähköautojen valmistamiseksi, vaan teollisuuden on itse haettava tehokkaimmat keinot päästöjen vähentämiseksi. Ei pidä unohtaa esimerkiksi vetyä, kaasua, biopolttoaineita tai mahdollisia uusia energian lähteitä. Ala kehittyy nyt huimaa vauhtia. Näitä innovaatioita on tuettava.”
Virkkunen muistuttaa Suomen olevan niitä harvoja maita EU:ssa, jossa liikenteen päästöjä on pystytty vähentämään talouden silti kasvaessa.
”Meilläkin muutos parempaan on tapahtunut vasta viimeisen kymmenen vuoden aikana uuden teknologian, tehostuneen logistiikan ja puhtaampien polttoaineiden ansiosta”, Virkkunen sanoo.
Parlamentti käsittelee parhaillaan myös vastaavia päästörajoja rekoille. Virkkunen toimii tässä liikennevaliokunnan vastaavana neuvottelijana.
Lisätietoja

Oona Juonala
Tekoäly, digitalisaatio
Liikenne- ja matkailuvaliokunta
+32 24857226 / +358 405065201
oona.juonala@europarl.europa.eu