Henna Virkkunen EPP-ryhmän neuvottelijaksi raskaiden ajoneuvojen päästönormiasetukseen

Euroopan parlamentin jäsen Henna Virkkunen on valittu EU-parlamentin teollisuusvaliokunnassa EPP-ryhmän neuvottelijaksi raskaiden ajoneuvojen asetukseen (Heavy Duty Vehicles, HDVs). Asetuksella kiristetään uusien markkinoille saatettavien raskaiden hyötyajoneuvojen hiilidioksidin päästörajoja.

”On selvää että liikenteen päästöjä on vähennettävä. Samalla tarvitaan kuitenkin pitkäjänteisyyttä ja teknologianeutraalia lähestymistapaa”, Virkkunen sanoo.

Komission esitys tiukentaa asteittain uusien kuorma-autojen, bussien ja perävaunujen hiilidioksidipäästötavoitteita vuodesta 2030 eteenpäin verrattuna vuoden 2019 tasoihin. Vuonna 2030 uusien EU:ssa ensirekisteröitävien raskaiden ajoneuvojen päästöjen pitäisi olla keskimäärin 45 prosenttia pienemmät ja vuoteen 2040 mennessä tavoite kiristyy 90 prosenttiin.

”Komission kunnianhimoiset tavoitteet tarkoittavat valtavaa muutosta alan teollisuudelle. Edellinen lainsäädäntö on niinkin tuore kuin vuodelta 2019. Nyt kun tavoitteita taas kiristetään, on tärkeää pysyä johdonmukaisena. Tarvitaan lainsäädäntöä joka kannustaa alan toimijoita uusiin päästöttömiin ja vähäpäästöisiin investointeihin.”, Virkkunen sanoo.

Hänen mukaansa komission esitystä on tuoreeltaan kritisoitu siitä, että se painottaa liiaksi sähköistämistä ja vetyä muiden ratkaisujen kustannuksella.

”Nykyisin lähes kaikki raskaat hyötyajoneuvot EU:ssa toimivat polttomoottoreilla. Nopein ja kustannustehokkain tapa kääntää niiden päästöt laskuun on hyödyntää uusiutuvia biopolttoaineita kuten biokaasua. Teollisuusvaliokunnassa tulen tekemään töitä sen eteen, että kaikki tehokkaat keinot vähentää ajoneuvojen elinkaaripäästöjä otetaan laissa tasavertaisina huomioon”, Virkkunen linjaa.

Kyseessä on ympäristölainsäädäntö ja siten EU-parlamentissa ympäristövaliokunta on siitä päävastuussa. Teollisuusvaliokunnalla on kuitenkin keskeinen rooli asetuksen käsittelyssä.