EU-parlamentti ajaa pyöräilyn teemavuotta

Europarlamentaarikko Henna Virkkunen (kok./EPP) patistaa investoimaan lisää pyöräteihin ja -reitteihin. Suomessa tavoitteeksi on asetettu kävelyn ja pyöräilyn matkamäärien lisääminen 30 prosentilla vuoteen 2030 mennessä. Euroopan parlamentti puolestaan tavoittelee koko Euroopan tasolla jopa pyöräkilometrien kaksinkertaistamista.

”Ei tämä toteudu itsestään. Se vaatii olosuhteiden parantamista, kannustimia ja innostavia esimerkkejä”, VeloFinland tapahtumassa perjantaina Joensuussa puhunut europarlamentaarikko Henna Virkkunen sanoo.

Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin uusimman henkilöliikennetutkimuksen mukaan Suomessa viime syksynä yhdeksän prosenttia matkoista tehtiin pyörällä. Siinä on kasvua yksi prosenttiyksikkö aiempaan vuoteen verrattuna.

Kun suomalaisten liian vähäinen liikunta on saanut nyt hallituksen käynnistämään ”Suomi liikkeille”-ohjelman, on Virkkusen mukaan pyöräilyyn kannustaminen yksi parhaita tapoja lisätä liikuntaa kaikissa ikäryhmissä.

”Jos koulu- tai työmatkat voi kulkea auton sijasta turvallisesti pyörällä, se paitsi nostaa kuntoa, myös vähentää ruuhkia ja päästöjä”, Virkkunen muistuttaa.

Hän kehuu VeloFinlandia tänä vuonna isännöivän Joensuun merkittäviä investointeja sekä pyöräteihin että maastoreitteihin. Virkkusen mukaan valtaosa pyöräilystä on nimenomaan arkipyöräilyä, mutta myös vapaa-ajan pyöräilyn ja retkeilyn suosio on kasvussa. Sähköpyörät ovat tuoneet mukaan uusia ryhmiä ja lajikirjo on lisääntynyt. Virkkunen pitää erinomaisena, että hallitusohjelmassa on nyt sovittu kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelman päivittämisestä ja sitouduttu edistämään näitä MAL-ohjelmissa.

Myös Euroopan komissiolta odotetaan lähiviikkoina erillistä pyöräilystrategiaa vastauksena Euroopan parlamentin vaatimuksiin. EU-parlamentti on ajanut vuotta 2024 Euroopan pyöräilyn teemavuodeksi, ja haluaa sekä nopeuttaa EuroVelo-verkon ja sen 17 reitin kehittämistä pyörämatkailun tarpeisiin että lisätä pyöräteiden synergioita TEN-T-verkon kanssa.

Samaan aikaan myös pyöräteollisuuden toimintaedellytyksiä on vahvistettava.

Pyöräteollisuus on arvioinut, että jopa miljoona pyörää jäi valmistamatta EU:ssa vuonna 2020 toimitusketjuvaikeuksien vuoksi. Komponentti- ja mikrosirupula vaivaa myös pyöräalaa.

”EU on tunnistanut vihreän teollisuuden haasteet. Juuri tällä viikolla astui voimaan puolijohteita koskeva mikrosiruasetus. Kriittisiä raaka-aineita koskevan säädöksen neuvottelut ovat nekin loppusuoralla. Tavoitteena on parantaa EU:n kilpailukykyä ja omavaraisuutta, ja vahvistaa näin myös pyöräteollisuutta.”

Virkkunen on teollisuus-, tutkimus- ja energiavaliokunta ITRE:n ja liikenne- ja matkailuvaliokunta TRAN:in jäsen. Virkkunen on myös entinen opetusministeri, kunta- ja hallintoministeri sekä liikenneministeri, ja aktiivinen pyöräilijä.

Lisätiedot:

Henna Virkkunen

henna.virkkunen@europarl.europa.eu